Foghúzás után: mit szabad tenni és mit kerüljünk el?

Nem árt tudni

Egyesek rémálma, a foghúzás, ma már a hatékony érzéstelenítésnek köszönhetően nem tartozik már a legrosszabb kezelések közé, azonban nem elhanyagolható tudni, hogy mit tehetünk, ehetünk, ihatunk foghúzás után.

Közvetlen a foghúzás után

Fontos, hogy amíg zsibbadást érezzük, ne együnk, óvatosan igyunk, mivel könnyen okozhatunk magunknak sérülést (felsértjük a nyálkahártyát) vagy félrenyelhetünk.

Meddig tart a zsibbadás? Jó kérdés, hiszen ez függ az alkalmazott érzéstelenítőszer fajtájától és a beadott mennyiségtől is, erről kérdezze meg előzetesen fogorvosát.

Talán elsőre furcsának fog tűnni, de özvetlen a foghúzás után ne fújja ki az orrát. Ha valamelyik felső fog eltávolítása során az arcüreg megnyílik, csak a törölgetést javasoljuk. Az arcüreg megnyílása leginkább a felső-hátsó őrlőfogak, illetve a bölcsességfogak eltávolítása közben történhet meg. Ezt úgy észlelhetjük, hogy szelelést érzünk vagy a sebnél buborék képződik, ha megfújjuk az orrunkat. Ebben az esetben késlekedés nélkül forduljunk fogorvoshoz, szájsebészhez, hogy minél előbb bezárja a nyílást és fontos az antibiotikumos kezelés azonnali elindítása is.

Mikor van szükség fájdalomcsillapítóra is?

Amennyiben bölcsességfogműtéten esett át, a felépülés egy picit lassabb lehet. Ilyenkor szükség lehet antibiotikumra, fájdalomcsillapítóra és hideg borogatásra a duzzanat miatt – másra azonban nincs szükség.

Probléma akadhat akkor, ha a foghúzás környékén vérömleny keletkezik. Azonkívül, hogy ez kívülről látható és a nyakra is kerülhet, alapjában véve ártalmatlan és magától felszívódik. A foghúzás utáni fájdalom azonban nem esik jól, éppen ezért javasoljuk a fájdalomcsillapító használatát.

Milyen fájdalomcsillapító javasolt?

1. Algoflex Forte
  2. Advil Ultra Forte
  3. Cataflam

Betegtájékoztatót kérjük olvassák el mindig figyelmesen, így a napi mennyiségről szóló részt különösen.

A fájdalom általában egy hétig szokott tartani, amennyiben nem múlik a fájdalom, esetleg fokozódik, mindenképpen keresse fel kezelőorvosát! Ne köpködjünk, ne szívogassuk a húzás helyét, szívószálat se használjunk.

Miért? Mert a sebből kieshet a vérdugó, ami késlelteti a gyógyulást, ezáltal gyulladás léphet fel, amelyez nagyon erős fájdalom kísérhet.

Jó jó, de nem lehetne egy kicsit felgyorsítani a gyógyulást?

Dehogynem!

Gyulladáscsökkentő fájdalomcsillapítóval lerövidíthetjük a gyógyulás idejét, de természetesen elengedhetetlen a megfelelő száj- és fogápolás. Plusz tippként javasoljuk a klórhexidin tartalmú szájöblítő használatát is.

Foghúzás után mit ehetek?

Tej és tejtermékek rendben vannak, csak utána alapos fogmosás és öblogetés nem árt.

Alkohol fogyasztása megengedett? Inkább várj 3 napot!

Dohányzás? 1 hét kihagyás feltétlenül szükséges a megfelelő gyúgyulás érdekében, ha nem vársz annyit, lassítod a folyamatot

Alapvetően kerüljük a forró, fűszeres, aprószemcsés ételeket, mert bekerülhetnek a sebbe. Pl. magvas péksütemény, pattogatott kukorica, rizs, szezánmag, gabonapehely, mákos étel nem ajánlott.

Már bejutott valamilyen étel a sebbe, mi a teendő?

Várjuk meg, míg magától kiesik az ételmaradék a sebből, véletlenül se piszkáljuk, mert csak nagyobb bajt okozunk.

Fogmosás foghúzás után? Hogyan?

A még nem teljesen kialakult véralvadék nem eshet szét, ezért a foghúzás napján tilos öblögetni és fogkefével tisztítani a húzás helyét!

Ami ajánlott:

1. Puha fogkefe
  2. Chlorhexidin tartalmú szájöblítő -> Corsodyl, Curasept (Erős alkoholtartalmú öblögetőket kerülni kell.)
  3. Hylauronsav tartalmú zselé használata öblögetés után -> Gengigel (Fültisztitó pálcikára teszünk egy keveset a gélből.)
  4. Szájápolás után fél óráig ne fogyasszunk ételt, italt, különben az alkalmazott készítmények nem tudják kifejteni hatásukat.

Amit még nem árt betartani

Szauna, szolárium, gyógyvizes melegfürdő 4-5 napig kerülendő.

Megterhelő fizikai munka szintén, tehát…

Pihenjünk!

Mielőbbi gyógyulást kívánunk!