Cukor és fogszuvasodás – Tényleg a cukor a fogszuvasodás fő okozója?

Vége az ünnepeknek és a rengeteg finom süteménynek is egyúttal. A cukrok negatív hatásáról elég sokat lehetne beszélni, mi most csak a fogainkra vonatkozó fogszuvasodásra koncentrálunk. Általánosságban elmondható, hogy a cukor a főbűnős, de először tisztázzuk, mit is jelent a fogszuvasodás.

Hogy alakul ki a fogszuvasodás?

A fogszuvasodást a foglepedékben található baktériumok által termelt savak idézik elő. Minél többször fogyasztunk szénhidrátot, annál több sav keletkezik és a sav pH értéke a kritikus 5.5 pont alatti szinten hosszabb ideig marad. Így az ásványi anyagok kioldódnak a fogzománcból, ezt pedig demineralizációnak nevezzük. Ez az erős zománcszerkezet meglazulásához vezethet és végül a baktériumok átjuthatnak a fogfelszínen. A szerves anyagok is elkezdenek ezután bomlani, amelyek a fogfelszín alatt találhatóak és megindul a fogszuvasodás.

Érdekesség, hogy a fogszuvasodás a világ egyik legelterjedtebb betegsége, annak ellenére, hogy a fejlettebb országokban számtalan kampány hívta már fel rá a figyelmet, mégis:

a föld lakóinak 95%-át érinte kisebb vagy nagyobb mértékben

Plusz, 12 éves korban a gyerekeknek általánosan 4 rossz foguk van, felnőtteknél nagy valószínűséggel ez az arány még rosszabb.

Mit tehetünk a fogszuvasodás ellen?

A cél egyszerű: a pH 5.5 fölött tartása. Ilyenkor az ásványi anyag kioldódás abbamarad, és a szuvasodási folyamat megfordul, amit remineralizációnak nevezük. Mi sem gondoljuk komolyan, hogy teljesen le kellene mondanunk az édességekről, de éppen ezért, adunk pár tippet!

1. Cukorfogyasztás után mossunk fogat! Ilyenkor a pH értéket lúgos irányba visszük, így esélyt se adva a folyamat elindulásának.

Az időtartam, ami alatt a táplálék a szájban marad, befolyásolja a fogszuvasodást. Minél hosszabb ideig vannak a táplálékból származó szénhidrátok a szájban, annál nagyobb károsodást okozhat.

1. Fluor bevitel. A remineralizálódás folyamatát nagymértékben elősegíti, főleg abban az esetben, ha még nincs üregképződés, de már a fogat érte sav.

2. Ne cukros étellel fejezzük be az étkezést, fogyasszunk inkább olajos ételt a végén pl. sajtot.

3. Minél több rostot tartalmazó ételt fogyasszunk! Egy kis süti után egy sárgarépa például. A rostok rágásával nyál termelődik, amely szintén hígítja a keletkező savakat.

4. Xilit vagy szorbitot tartalmazó rágógumi rágása. Vészhelyzetben, ha nincs nálunk fogkefe.

Mikor muszáj fogszuvasodással fogorvoshoz fordulni?

Ha megelőzni nem sikerült, semmiképpen se hanyagolja el a problémát, hiába nem jár először fájdalommal. Nem érdemes megvárni, amíg a szuvas rész a fogidegig terjed, mert onnantól kezdve begyullad és fájdalmas lesz. Késői tünet az elhanyagolt szuvas fog érzékenysége a hidegre vagy melegre. A hideg ingerre jelentkező fájdalom már a következményes fogbélgyulladás tünete, a meleg ingerre jelentkező fájdalom pedig már az elhalt fog sajátja.