Mit kell tenned a fogaid és ínyed egészségének megőrzéséért?

A megfelelő szájápolás ma már elengedhetetlen eleme az egészséges fog és íny eléréséért. Összeszedtünk most 8 olyan dolgot, amit feltétlenül meg kell tenned, a szép és magabiztos mosoly érdekében.

Fontos, hogy a szájápolás több mint a lyukas fogak és ínybetegségek elkerülése. Kutatások alapján már tudjuk, hogy nagy összefüggés van az emberi test egészsége és a szájüregünk egészsége között. Ennek alapján a szakértők a szájüreg problémáit az egész testünkre kiható egészségügyi terhelésnek tekintik. 

Kezelés nélkül, fogszuvasodás vagy ínyproblémák nagy fájdalmat tudnak okozni, ami végső esetben a fog elvesztéséhez vezethet és akkor még önbizalomhiány problémáiról nem is beszéltünk. Ez a nehézség egészen alultápláltságig, beszélési nehézségekig és más egyéb kihívásokhoz vezethet, amik nem fogják megkönnyíteni az ember életét sem a munkahelyén, iskolában és a magánéletében sem. 

De mindezeket meg tudjuk előzni megfelelő fogászati ellátással, ami vonatkozik a mindennapokra, illetve a fogászati kezelésekre is. Most pedig jöjjenek a jól bevált praktikák.

1. Moss fogat rendszeresen, de ne túl erősen!

A legtöbb ember tisztában van azzal, hogy napi kétszer illik fogat mosni, hiszen ez a legfontosabb „praktika” eltávolítani a fogkövet és a baktériumokat. De valójában ezzel még nem érünk el önmagában sokat, csak ha megfelelő technikával tesszük.

A megfelelő technika a következő: apró körkörös mozdulatok alkalmazása az elülső, és hátsó fogakra egyaránt, megcélozva egy 2 és 3 perc közötti időintervallumot. Az előre-hátra való egyszerű mozgatás elkerülését ajánljuk, sokat nem lehet vele elérni, bár igaz, több mint a semmi.

Túl erősen mosni vagy olyan fogkefét használni, ami sértheti a fogínyt és a fogzománcot, hatással lehet a fog érzékenységére és ezen kívül állandó sérülést lehet okozni a védőzománcon. Mindamellett fogkefénk rendszeres váltása is szükséges, véleményünk szerint minimum 3 havonta.

Napi kétszer fogat mosni és fogselymet használni segít megőrizni fogaink egészségét.

2. Használj fluoridot tartalmazó terméket!

A fluorid egy nyomelem, az emberi szervezet egyik fontos építőköve. Jelentős szerepe van a csontképződében és a növekedésben. Kutatók úgy vélik, segít megelőzni a fogszuvasodást, éppen ezért a legtöbb fogkrém tartalmazza.

De nem mindegyik és ezt fontos tudni. A fluorid hiánya, mint már fentebb említettük, fogszuvasodáshoz vezethet, a megfelelő szájápolás mellett is. Önmagában tehát a fogmosás és a fogselyem használata nem előzi meg a fentebb említett betegségek kialakulását, fluorid nélkül.

Az Egyesült Államokban tett kísérlet bizonyítja ennek jótékony hatását, amikor az ivóvízhez adtak hozzá fluoridot és kimutathatóak voltak a pozitív eredmények. Ezt az eljárást számos szervezet ajánlja pl. Egészségügyi Világszervezet (WHO) is. 

A helyi önkormányzathoz fordulva megtudhatjuk a csapból folyó ivóvíz tartalmaz-e fluoridot vagy sem. A vízszűrők általában eltávolítják, illetve a palackozott vizek sem tartalmazzák.

3. Napi egyszeri fogselyem használat.

A fogselyem segít eltávolítani a fogkövet a fogak közül, azokról a helyekről, amiket a fogkefénkkel nem tudunk elérni. Azonban mindemellett segít megelőzni a rossz leheletet, hiszen eltávolítja a fogak közé ragadt kisebb ételmaradékokat.  

A legtöbb fogászati szakember azt ajánlja, hogy óvatosan nyomja le a fogselymet az íny vonaláig, még mielőtt elkezdené a szokásos fel-le mozdulatokkal tisztítani a fogát, kerülve a hirtelenséget, amik amellett, hogy fájdalmat okozhatnak, még a fogkövet sem távolítják el megfelelően.

4. Járj el rendszeresen fogorvoshoz!

Ennek nem győzzük kiemelni a fontosságát, hiszen ez a leggyakoribb mellőzhetőnek vélt dolog. Az ideális eset, ha félévente sort kerítünk egy ellenőrzésre, ami már csak azért is jó, mert ilyenkor megtisztítják a fogainkat a fogkőtől is.

A fogorvos megvizsgálja nem szenvedsz-e bármilyen ínybetegségben, szájrák veszélye nem áll-e fent, stb. és néha röntgennel is ellenőrízhetik a fogaidat. Ideillik a mondás: jobb félni, mint megijedni különösen a gyerekek és tinédzser korúak körében, de felnőtteknek sem elhanyagolható a jelentősége. 

De ez lehet egyénfüggő, a fogorvos bármikor szívesen válaszol arra a kérdésre, milyen gyakran érdemes vizsgálatra járni, figyelembe véve az illető kórtörténetét, korát és egészségügyi állapotát. De a legfontosabb: bármilyen változást veszel észre, látogasd meg a fogorvost!

5. Ne dohányozz!

A szánk, fogaink, nyelvünk elszíneződése, a rossz lehelettel járó kellemetlen szagok általánosan ismert mellékhatásai a dohányzásnak, de ezeken kívül, árt az immunrendszernek, ami megnehezíti a test szöveteinek gyógyulását, beleértve a szájüregünkben lévőkét is.
Abban az esetben, ha egy dohányzó megy el fogászati kezelésre, nagy valószínűséggel lassabb gyógyulási folyamatot élhet át, így a fájdalma is tovább tarthat.

6. Szájvíz használata

Egyes tanulmányok azt mutatják, hogy bizonyos szájvíz javíthatja a száj egészségét. Például egy kutatás szerint a klorhexidint, antibakteriális összetevőt tartalmazó szájvíz elősegíti a fogkő és az ínygyulladás elleni küzdelmet. A meta-elemzés szerint bizonyos illóolajokat tartalmazó szájvíz is hatékony.

Megkérdezhetjük fogorvosunkat, hogy a mi egyéni igényeinkhez, melyik szájvíz lenne a legmegfelelőbb. De fontos, hogy a szájvíz használata nem helyettesítheti a fogmosás és a fogselyem napi rendszerességét, csupán kiegészítheti azokat.

7. Korlátozd a cukrot és keményítőt tartalmazó ételek fogyasztását!

A cukor fogyasztása lyukas fog kialakulásához vezethet. A tanulmányok továbbra is kiemelik a cukornak a fogászati egészség káros következményeiben játszott jelentős szerepét. Az általános bűnösök közé tartozik a cukorka és a desszertek, de sok feldolgozott élelmiszer tartalmaz hozzáadott cukrot.

A WHO ajánlása alapján, az emberek átlagos napi kalóriabevitelének a cukortartalmának 10 százalék alá csökkentése az ideális. Más kutatók arra a következtetésre jutottak, hogy ennek 5%-ra történő csökkentése tovább segíti az lyukas fog és a fogászati problémák kockázatát. 

A keményítőt tartalmazó ételek, például kekszek, kenyér, chips és tészták fogszuvasodást okozhatnak. Ezek az élelmiszerek ott maradnak a szájüregben és egyszerű cukorra bomlanak le, amivel a savtermelő baktériumok táplálkoznak és mondanunk sem kell, ez a sav nem tesz jót a fogainknak.

Az ilyen ételek helyett azt javasoljuk, hogy sok rostban gazdag gyümölcsöt és zöldséget, valamint tejtermékeket egyenek hozzáadott cukor nélkül.

Igyál vizet cukros üdítők helyett!

A cukorral édesített italok étrendünk tipikus eleme és ma már elsőszámú cukorforrásnak is nevezhetjük. Az ilyen italok kortyolgatása magasabb kockázatot jelent számunkra a fogszuvasodás később pedig a lyukas fog kialakulására. 

Ezért azt javasoljuk, amikor csak tudnak igyanak vizet az étkezések mellé, fogyasszanak édesítetlen teát és csak kis mennyiségben cukorral ízesített italokat.

Összefoglalás

A megfelelő szájápolás csecsemőkortól a felnőttkorig segíthet abban, hogy a fogak és az ínyek egészségesek maradjanak. Naponta kétszeri fogmosás és egyszeri fogselyem használata, nem dohányzás, egészséges táplálkozás és étkezés, valamint rendszeres fogászati ellenőrzés segítheti az embereket a lyukas fogak, az ínybetegségek és más fogászati problémák elkerülésében. Plusz: jótékony hatással lehet az általános egészségükre is.